Tesco Polski nie zostawi
Z każdym rokiem w Polsce ubywa supermarketów Tesco, ale wciąż Brytyjczycy zarabiają u nas dużo pieniędzy.
Sieć supermarketów Tesco podsumowała wyniki za ostatnie 12 miesięcy. Sprzedaż towarów w Polsce wyniosła ponad 2 mld funtów, co daje 10,58 mld zł netto. Jest to sporo mniej niż np. Biedronka, której sprzedaż w 2017 roku wyniosła 46 mld zł. Mimo tego Tesco wypada lepiej niż np. francuski Carrefour, który miał niecałe 9 mld zł przychodów, czy też polska siec Dino z 4,5 mld zł.
W porównaniu z ubigłym rokiem Tesco zanotowało niwielki spadek sprzedaży. Wyniósł on 252 mln zł (2,3 proc.), ale w obliczu statystyk pokazujących zakupowe tendencje Polaków nie wypada to najlepiej. Może to wynikać ze zmniejszania się liczby supermarketów, bowiem na koniec lutego pod logiem Tesco funkcjonowało 415 sklepów, czyli o 14 punktów sprzedaży mniej niż rok wcześniej.
Zarząd brytyjskiej centrali wskazuje w raporcie, że w Europie Środkowej, na którą oprócz Polski składają się także sklepy w Czechach, Słowacji i na Węgrzech, sprzedaż w porównywalnych sklepach wzrosła średnio o 0,3 proc. "Nasza koncentracja na poprawie jakości i powiększaniu oferty w naszych sklepach przyniosła pozytywne rezultaty - wzrost sprzedaży świeżej żywności wyniósł 1,2 proc. Jednocześnie jednak odnotowaliśmy spadki w sprzedaży artykułów wielobranżowych oraz odzieży" - napisano w komunikacie. Polski rynek w raporcie został wspomniany raz, w kontekście "problematycznych zmian" przepisów, czyli po prostu zakazu handlu w niedziele. Tesco nie prognozuje jednak finansowych konsekwencji tych zmian,
Mimo ograniczania działalności, nasz kraj jest ciągle jednym z głównych źródeł przychodów Tesco. Ok. 70 proc. całkowitej sprzedaży w naszym kraju Brytyjczycy generują w Czechach i na Węgrzech. Większe są także dysproporcje w liczbie sklepów. W Czechach Tesco ma 189 supermarketów, na Węgrzech 206, a na Słowacji 151. To mniej niż połowa ich liczby w Polsce, z czego wynika, że średnia sprzedaż na sklep jest u nas mniejsza.
Tesco rozpoczęło działalność w Polsce w 1995 roku. Obecnie zatrudnia blisko 25 tys. osób i oferuje produkty ponad 3 700 polskich dostawców. Co tydzień sklepy Tesco odwiedza ponad 5 mln klientów.
źródło: money.pl